Quilty och Andy Irvine

17 September Landscape andy irvine quilty facebooksmall

Umeå Folkmusikföreningen presenterar: En fartfylld konsert med irländsk musik av Quilty och Andy Irvine!

Quiltys bejublade 30-års jubileumsturné i mars 2023 med utsålda konserter i sällskap av den irländske folkmusiklegendaren Andy Irvine blev en stor succé! Det utgjorde en given start till ett fortsatt och fördjupat samarbete, och nu bjuder Quilty in Andy Irvine till ännu en Sverigeturné! Programmet innehåller det bästa från från Irvines och Quiltys repertoarer – med utrymme för både samspel och egenart. Andy Irvine är en av Irlands mest hyllade folk- och världsmusik-ikoner och en förebild och inspirationskälla för Quilty. Alltsedan hans stora genombrott med den banbrytande gruppen Planxty på 70-talet har Irvines lyriska spel på mandolin och hans innovativa tolkningar av traditionella folkvisor varit stilbildande för generationer av folkmusiker, inte bara på Irland utan världen över. "Utöver vår egen stora glädje att få spela och uppträda tillsammans med denna celebritet, ville vi hylla Andy Irvines drygt 50-åriga livsgärning som musiker, traditionsbärare, vispoet och världsmusikpionjär."

När: 17 September 2024 klockan 19.00 insläpp 18.15
Var: Västra Paviljongen, Skolgatan 67A, 903 29 Umeå
Pris: 150 kr medlemmar 200 kr icke medlemmar
Förköp: Biljettcentrum (HÄR) och vid dörren

I samarbete med Bilda Nord, Kulturrådet och Culture Ireland.

Foto: Jörgen Sälde (Quilty) Carina Hedlund (Andy Irvine)

[ENGLISH]

Quilty is one of the foremost bands of the Irish folkmusic scene in Scandinavia and has been to Umeå many times. Once again, they invite along Andy Irvine who is described as "a tradition in himself"

When: 17 September 2024 19.00, doors open 18.15